
Directed by: Raul Ruiz
Script: Raul Ruiz, Bernard Pautrat
Camera: Acacio de Almeida
Sound: Henri Maikoff
Editing: Valeria Sarmiento
Music: Jorge Arriagada
Cast: Bernard Giraudeau, Elsa Zylberstein, Jean-Luc Bideau, Jean-François Balmer, Christian Vadim, Laurent Malet, Rufus, Féodor Atkine, Jacques Denis, Edith Scob, Hélène Surgere, Laurence Fevrier, Jean-Michel Portal, Jean-Baptiste Puech, Matthias Urban et Michel Piccoli
Festival de Cannes, sélection officielle, 2003, Suisse
Original Version: Feature, French, 35mm, color, 101 min.
Release: 2003
CE JOUR-LÀ
Mon premier est une invitation au ravissement... Qui est fou ? Celui qui croit ou celui qui sait ? Qui sait. Les gueux et les manants feront les frais de ce conte helvétique, où la belle, sensuelle et cruelle, protège son innocence. Pointpoirot, un Emil en émoi, complice de toutes les beautés, fulgurantes ou impassibles, saura gagner sa liberté en égayant le banquet d'un festin des damnés.
Mon second est une fable politique... Dans une Suisse de nulle part, où les militaires sont partout, l'héritière est contente, la famille intrigue, et l'Etat complote. L'innocence et la folie sont les instruments de la manipulation. L'année prochaine en Suisse si tout va bien.
Mon troisième est un film policier... Une jeune fille pense que demain sera le plus beau jour de sa vie. Par inadvertance, elle massacre toute sa famille, qui, au-delà des convenances, avait engagé un tueur - fou libéré de l'asile - pour exécuter la belle. Deux inspecteurs décident d'attendre. Tout est écrit, tout est voulu, ils mourront tous sous le regard complice d'une docile police, qui des anges ou des démons ne voit que la trace.
Mon tout est... Ce jour-là...
THAT DAY
First hint : an invitation to rapture . Who is crazy ? The one who is belived to be or the one who knows ? Who knows ? The beggars and the yokels will suffer in this Helvetian tale in wich the beautiful, sensual and cruel protects her innocence. Pointpoirot, the agitated Emil, accomplice to all beauties, dazzling or impassive, will know how to win his freedom by livening up the banquet of the damned.
Second hint : a political fable . In a non-existent Switzerland, overrun with military, the heiress is content, the family schemes and the State plots. Innocence and insanity are instruments of manipulation. Next year in Switzerland if all goes well.
Third hint : a crime drama . A young woman thinks tomorrow will be the best day of her life. Inadvertandly, she massacres her entire family, who, beyond all proprieties, had hired a killer - a liberated asylum lunatic - to execute the beautiful women. Two inspectors decide to wait. All is written, all is willed, they will all die under the knowing eye of a docile police, as neither angels nor demons see a trace.
My answer : THAT DAY